Vietnam - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Hans en Marjon Bleeker - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Hans en Marjon Bleeker - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Marjon Bleeker

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marjon

23 Februari 2016 | Nederland, IJmuiden

Het is bijna zo ver!! De voorbereidingen zijn in volle gang, maar dit is alvast ons reisschema.

VLUCHTSCHEMA
28-02-2016 vertrek Amsterdam 12:45 uur vluchtnummer CX 270
29-02-2016 aankomst Hongkong 06:55 uur
vertrek Hongkong 08:40 uur vluchtnummer KA 297
aankomst Hanoi 09:50 uur

14-03-2016 vertrek Ho Chi Minh City 19:35 uur vluchtnummer CX 764 aankomst Hongkong 23:10 uur 15-03-2016
vertrek Hongkong 00:25 uur vluchtnummer CX 271
aankomst Amsterdam 06:20 uu

Dagprogramma
Rondreis Highlights of Vietnam
Reisroute:
Dag 1: Vliegreis Amsterdam/Düsseldorf – Hanoi.
Dag 2: Aankomst in Hanoi.
Dag 3: Stadsbezoek Hanoi.
Dag 4: Vrije dag Hanoi.
Dag 5: Hanoi – Halong Bay (ca. 160 km).
Dag 6: Halong Bay – luchthaven Hanoi (ca. 140 km). Vliegreis Hanoi – Hué.
Dag 7: Boottocht nabij Hué.
Dag 8: Hué – Hoi An (ca. 130 km).
Dag 9: In de ochtend stadsbezoek in Hoi An, in de middag fietstocht.
Dag 10: Vrije dag Hoi an.
Dag 11: Hoi An – Danang (ca. 30 km). Vliegreis Danang – Ho Chi Minh City. Ho Chi Minh City – Mekong Delta/Ben Tre (ca. 86 km).
Dag 12: Ben Tre – Can Tho (ca. 140 km).
Dag 13: Can Tho – Ho Chi Minh City (ca. 170 km).
Dag 14: Optionele dagexcursie: Tay Ninh en de Cu Chi tunnels.
Dag 15: Stadsbezoek Ho Chi Minh City.
Dag 16: Vliegreis Ho Chi Minh City – Amsterdam/Düsseldorf.
Dag 17: Aankomst Amsterdam/Düsseldorf.

Dag 1 • Amsterdam/Düsseldorf-Hanoi
We vliegen vandaag naar de Vietnamese hoofdstad Hanoi.

Dag 2 • Hanoi
Na aankomst op de luchthaven volgt de transfer naar het hotel (ca. 30 km) waar u zich kunt opfrissen. In de middag maken we een leuke wandeling in de omgeving van het hotel. In Hanoi verblijven we drie nachten. Vanavond is er een optioneel welkomstdiner. Kosten ca. € 20 per persoon.

Dag 3 • Hanoi
Een stadstour voert ons vandaag langs de bezienswaardigheden van Hanoi, geheel terecht opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. We zien onder meer het Kunstmuseum, de prachtige (uit 1070 daterende) Tempel der Literatuur en de unieke oude wijk bij het drukke Hoan Kiem Meer. Overal zien we, getooid met de traditionele Vietnamese hoeden, wandelaars, fietsers en bromfietsers. Het zeer groene Hanoi ademt dankzij de langdurige Franse overheersing nog een typisch Franse sfeer uit. De unieke koloniale gebouwen en de gezellige straatjes zijn daar een goed voorbeeld van. Optioneel kunt u in de avond een waterpoppenshow bijwonen.

Dag 4 • Hanoi (optioneel: Hoa Lu en Tam Coc)
Vrije dag. Bij voldoende belangstelling maken we een facultatieve dagexcursie naar Hoa Lu, gelegen in een vallei en omringd door rijstvelden. Vervolgens gaan we naar Tam Coc, waar we een onvergetelijke boottocht maken. U vaart door een prachtig bergachtig gebied met enkele grotten. Geniet vanavond nog even met volle teugen van Hanoi! Wandel nog een laatste keer door de schilderachtige oude wijk en neem vanaf een terrasje het boeiende dagelijkse leven in deze charmante stad in u op,inclusief lunch. Reisafstand ca. 220 km.

Dag 5 • Hanoi-Halong Bay
We verlaten Hanoi en gaan op weg naar één van de hoogtepunten van Vietnam, de beroemde Halong Bay (letterlijk: ‘waar de draak in de zee daalt’). We maken vandaag een boottocht door de Halong Bay, opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dit prachtige natuurgebied is uniek in de wereld en een absolute must. De baai omvat maar liefst 1969 fraaie en fotogenieke eilanden, vaak uitsluitend bestaand uit mysterieuze rotspartijen, nóg geheimzinnigere grotten en prachtige tropische stranden. Het is niet vreemd dat vele dichters, schilders en schrijvers hier hun inspiratie vonden voor hun werken. De nacht brengen we door in een hotel in Halong Bay. Reisafstand ca. 160 km.

Dag 6 • Halong Bay-Hanoi-Hué
Vanmorgen volgt de transfer naar de luchthaven van Hanoi (ca. 140 km) voor de vlucht naar Hué. Na aankomst volgt de transfer (ca. 20 km) naar ons hotel voor de komende twee nachten. Van de keizersstad Hué wordt vaak gezegd dat dit de mooiste stad van Vietnam is. Ondanks de omvang (ruim 250.000 inwoners) straalt Hué een intieme sfeer uit. Het fungeerde van 1802 tot 1945 als het politieke centrum van de Nguyen dynastie. We brengen vandaag een bezoek aan de tombe van de vroegere keizer Tu Duc in een gebied waar vroeger de keizers begraven zijn.

Dag 7 • Hué
We beginnen met een bezoek aan de befaamde Citadel, waar destijds de Verboden Paarse Stad met de keizerlijke paleizen stond. Met steun van de UNESCO hebben de Vietnamezen hier de afgelopen jaren een grootschalig restauratieprogramma uitgevoerd, waardoor bezoekers een goed beeld krijgen van het vroegere hofleven.Vervolgens maken we een boottocht over de Parfum-rivier naar de Thien Mu pagode. Hiervandaan varen we verder naar het gebied waar de vroegere keizers zijn begraven. Uiteraard staat een bezoek aan één van de imponerende tombes op het programma. De resterende tijd in Hué heeft u vrij. U kunt optioneel een leuke fiets- of cyclotocht maken (huur fiets niet inbegrepen).

Dag 8 • Hué-Hoi An
Na het ontbijt vertrekken we naar Hoi An via een schitterende route over de Hai Van Pass, ook wel de 'Wolkenpas' genoemd en langs het Cham-museum in Danang en de 'Marmeren Bergen'. Deze route is bijzonder fraai met vele unieke vergezichten, dus stoppen we regelmatig. Reisafstand ca. 130 km.

Dag 9 • Hoi An
Hoi An is een pittoresk handelsstadje dat haar authentieke sfeer nog steeds heeft behouden. De smalle straatjes met een Franse uitstraling en de gezellige winkeltjes, restaurantjes en terrasjes zullen velen van u verrassen. Hier kunt u goedkoop kleding laten maken, souvenirs kopen of (voor spotprijzen) de lekkerste visgerechten nuttigen. Na een stadswandeling in de ochtend heeft u ‘s middags de mogelijkheid om een leuke fietstocht rond Hoi An te maken (inclusief) en naar het Cua Dai strand te gaan. Heerlijk genieten van de zon en het zand!

Dag 10 • Hoi An
Vandaag kunt u uw eigen plan trekken. Wie vroeg op staat kan een bezoek brengen aan de lokale vismarkt. De weg naar het strand kent u inmiddels, maar Hoi An biedt zoveel meer! Aan de kade kunt u een bootje huren voor een heerlijk ontspannen tochtje over de Thu Bon-rivier. Er zijn meerdere kookscholen die u graag leren hoe u van rijstpapier een authentieke loempia maakt. En had u uw nieuwe garderobe al opgehaald?

Dag 11 • Hoi An-Danang-Ho Chi Minh City-Ben Tre/Mekong Delta
Per bus rijden we naar Danang (ca. 30 km), waar we op het vliegtuig stappen dat ons naar Ho Chi Minh City brengt. We gaan van hieruit per bus en boot verder naar de beroemde Mekong Delta (ca. 160 km). Deze regio staat bekend als de ‘broodmand’ (of beter gezegd ‘rijstmand’) van Vietnam. Het land is, mede door de gigantische Mekong Rivier, bijzonder vruchtbaar en levert genoeg rijst op om heel Vietnam te voorzien. De route van vandaag voert ons langs prachtige, groene rijstvelden, authentieke dorpjes en vele rivieren naar de nog onbekende kokosnotenprovincie Ben Tre. 's Middags staat een fietstocht (inclusief) door de omgeving van Ben Tre op het programma.

Dag 12 • Ben Tre-Can Tho
Vandaag gaan we dieper de Mekong Delta in door een streek die bekend staat om haar uitgestrekte rijstvelden en succesvolle fruitteelt, authentieke dorpjes en vele rivieren. Tijdens de boottocht onderweg kunt u genieten van prachtige uitzichten. Eindbestemming van vandaag is het interessante stadje Can Tho. Hier brengen we de nacht door. Reisafstand ca. 140 km.

Dag 13 • Can Tho-Ho Chi Minh City
Vroeg op om een bezoek (deels per boot) aan een drijvende markt van Cai Rang te brengen. Alle geuren en kleuren zullen ons verbazen. Het is prachtig om te zien hoe op smalle boten zoveel koopwaar aangeboden kan worden. Vervolgens rijden we terug naar Ho Chi Minh City voor de laatste drie nachten van de reis. De rest van de dag bent u vrij. Reisafstand ca. 170 km.

Dag 14 • Ho Chi Minh City (optioneel: Tay Ninh en de Cu Chi Tunnels)
Na het ontbijt is er een optionele dagexcursie naar de bekende en indrukwekkende Cao Dai tempel in Tay Ninh. Cao Dai is een streven naar een ideaal geloof en combineert elementen van het boeddhisme, christendom en in mindere mate confucianisme, taoïsme en de islam. Op de terugreis naar Ho Chi Minh City bezoeken we de beruchte Cu Chi tunnels. Vanuit deze tunnels bestreed de Vietcong de Amerikanen. Na het aanschouwen van deze indrukwekkende tunnels kunt u begrijpen waarom de Amerikanen de Vietnamoorlog nooit hebben kunnen winnen. De tunnels herbergden in de oorlog maar liefst 60.000 Vietnamezen. Ondergronds kunnen we de commandocentra, voorraadkamers, slaapruimtes en operatieruimtes aanschouwen. . Reisafstand ca. 230 km.

Dag 15 • Ho Chi Minh City
Een stadstour door Ho Chi Minh City, ook wel het 'Parijs van de Oriënt' genoemd. We komen onder andere langs het Presidentiële Paleis, de Notre Dame Kathedraal, het War Remnants Museum, de boulevards en natuurlijk Chinatown. Parken, boulevards en Frans-koloniale gebouwen bepalen de sfeer van de stad. Daarnaast brengen we een bezoek aan de lokale markt waar werkelijk alles wordt verkocht wat u zich maar kunt bedenken.

Dag 16 • Ho Chi Minh City-Amsterdam
Vrije tijd tot aan de transfer naar de luchthaven. Terugvlucht naar Amsterdam

Dag 17 • Amsterdam
Aankomst in Nederland

• 23 Februari 2016 - 13:26

Anja:

Wat een heerlijk vooruitzicht !!!!

• 24 Februari 2016 - 21:41

Susan :

Dat ziet er goed uit! Spannend

• 25 Februari 2016 - 07:31

Silvia Bouma:

Lieverds heel veel plezier....verheug me alweer op de mooie foto's en verhalen. Xxx

• 25 Februari 2016 - 11:53

Paulette:

Happy landings en lots of joy xx

• 27 Februari 2016 - 22:26

Mama:

Marjon Hans Lia en Jan.
    Een fijne en gezellige reis .xxxx