De reis van dag tot dag. - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Hans en Marjon Bleeker - WaarBenJij.nu De reis van dag tot dag. - Reisverslag uit IJmuiden, Nederland van Hans en Marjon Bleeker - WaarBenJij.nu

De reis van dag tot dag.

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Hans en Marjon

07 April 2015 | Nederland, IJmuiden

De voorbereiding is in volle gang :-)
Nog een paar dagen en dan gaat onze trip van start. We vliegen met de Dreamliner van Arke met een tussenlanding in Mexico. De reis zal ca 11 uur duren. We vertrekken maandagmiddag om 14.00 uur met vlucht OR335.

Ons programma ziet er als volgt uit:

Ma 13/4 1e dag - Amsterdam-Holguín-Santiago de Cuba
Vliegreis van Amsterdam naar Holguín. Na aankomst volgt de transfer naar Hotel Versalles in Santiago de Cuba voor twee overnachtingen.

Di 14/4 2e dag - Santiago de Cuba
Vandaag staat in het teken van Santiago. We bezoeken het historische stadscentrum. We bezoeken het stadscentrum en het huis van de Spaanse veroveraar Diego Velázquez, tegenwoordig een museum. We maken fotostops bij het Plein van de Revolutie en de voormalige Moncada kazerne, die in 1953 aangevallen werd door het bevrijdingsleger onder leiding van Fidel Castro. Als laatste onderdeel bezoeken we het fort El Morro. De lunch gebruiken we op het eilandje Granma. ´s Avonds keren we nog een keer terug naar het historische centrum van Santiago de Cuba. Geniet van muziek en dans in deze bruisende stad.

Wo 15/4 3e dag - Santiago de Cuba-El Cobre-Bayamo
We reizen naar onze volgende bestemming Bayamo, met onderweg een bezoek aan El Cobre (iets buiten Santiago) waar zich de beroemdste kerk van Cuba bevindt; de Basilica de Nuestra Señora de la Caridad del Cobre. Dit is het heiligdom van de Virgen del Cobre, de beschermvrouwe van Cuba. We lunchen in Bayamo en verkennen deze fascinerende koloniale stad, gelegen aan de gelijknamige rivier. Bayamo heeft een lange geschiedenis van rebellie en vanwege het feit dat de inwoners de stad in 1869 in brand staken om zo te verhinderen dat het gezag weer in handen zou vallen van koloniale troepen, werd ‘La Bayamesa’ later tot het Cubaanse volkslied verkozen. Hier verblijven we de komende nacht. Overnachting in een middenklasse hotel in Bayamo/Santo Domingo, inclusief diner. Reisafstand ca. 200 km.

Do 16/4 4e dag - Bayamo-Sierra Maestra- Camagüey
Op naar de nabijgelegen bergen van de ongerepte en ruige Sierra Maestra (ca. 50 km). Hier gaan we tot het hoogste punt Alto de Naranjo op 950 meter, vanwaar we genieten van een prachtig uitzicht. We wandelen naar het hoofdkwartier, waar het rebellenleger van Fidel Castro zich in de jaren 50 voorbereidde op de guerrillaoorlog. Door naar Camagüey, voor verblijf in een 3-sterren hotel. De lunch en het diner zijn vandaag inbegrepen.Let op: de wandeling naar het voormalige hoofdkwartier van Fidel Castro kan bij regen of eerdere regenval een zware tocht zijn en is daarom niet geschikt voor mensen die een slechte conditie hebben, slecht ter been zijn of op leeftijd zijn. Neem goede wandelschoenen mee!

Vr 17/4 5e dag - Camagüey- Sancti Spiritus-Trinidad
We ontdekken, aan boord van fietstaxi’s, de hoogtepunten van het culturele en historische Camagüey. Deze stad is rijk aan kerken, pleinen, kronkelstraatjes met kinderkopjes en koloniale huizen.Typisch voor Camagüey zijn de ‘tinajones’, aardewerken waterkruiken die overal op schaduwrijke plekken staan. Vervolgens verlaten we de stad en gaan we op weg naar de koloniale stad Sancti Spíritus, in 1514 gesticht door de Spaanse veroveraar Diego Velázquez de Cuellar. Via een mooie rit door de Valle de los Ingenios, rijk aan uitgestrekte suikerrietplantages, bereiken we Trinidad. Drie overnachtingen in een All Inclusive 3 sterren hotel bij het strand van Trinidad.

Za 18/4 6e dag - Trinidad
Vanochtend staat er een stadsbezoek door Trinidad op het programma. Trinidad wordt ook wel de Museumstad van de Caribische Zee genoemd. Het is de meest koloniale stad van het land, met leuke keienstraatjes, mooie kerken, rustige parken en pastelkleurige huizen. Deze stad staat sinds 1988 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Tijd voor museumbezoek en een cocktail in de Canchanchara bar. We keren aansluitend terug naar hotel voor een vrije namiddag. 's Avonds gaan we de stad in om te proeven van het muziek- en nachtleven van de stad. De lunch en het diner zijn vandaag inbegrepen.

Zo 19/4 7e dag - Trinidad (Sierra del Escambray)
Onze aandacht gaat uit naar de ongerepte natuur van de Sierra del Escambray. We maken een mooie wandeling door het natuurpark El Cubano, waar pijnbomen, varens, eucalyptusbomen, grotten, watervallen, kreken en tropische planten het decor vormen. Talloze dieren, waaronder de kleine kolibri, voelen zich in dit prachtige stukje natuur uitstekend thuis. De eindbestemming van onze wandeling is een mooie waterval. Na deze natuurtocht keren we terug naar ons hotel, waar we de lunch kunnen gaan nuttigen. Vrije namiddag. Diner is vandaag inbegrepen.

Ma 20/4 8e dag - Trinidad-Cienfuegos-Santa Clara
Op onze route naar Santa Clara bezoeken we Cienfuegos. Deze havenstad is gelegen aan één van de mooiste baaien van het Caribisch gebied. Het historische centrum van deze plaats, in de koloniale tijd de ‘Parel van het Zuiden’ genoemd, is zeer de moeite waard. Mooie monumenten en oude gebouwen, waaronder het Teatro Tomás Terry en het Palacio Ferrer sieren de stad. We zien ook het Parque Marti en de Prado en lunchen in Palacio Valle. Verder naar Santa Clara voor verblijf in Hotel America, Granjita of Caneyes, inclusief diner.

Di 21/4 9e dag - Santa Clara-Zapata-Havana
Na een bezoek aan het mausoleum van Che Guevara gaan we verder naar Havana. Onderweg schenken we aandacht aan het schiereiland Zapata, met o.a. de krokodillenfarm van Guama, een boottocht op het meer van de Schat en lunch in een lokaal restaurant. De komende vier nachten brengen we door in Hotel Plaza in Havana.

Wo 22/4 10e dag - Havana (Valle de Viñales)
In de uiterst vruchtbare velden en valleien van het westelijke gedeelte van Cuba wordt tabak verbouwd, waarvan de wereldberoemde Cubaanse sigaren gerold worden. We bezichtigen hier vandaag de plaatselijke sigarenfabriek en bezoeken tevens een sigarenboer. Aansluitend door naar de Valle de Viñales, een bijzondere vallei die getypeerd wordt door vreemd gevormde, steile kalksteenformaties, ‘mogotes’ genoemd. Geniet van het prachtige landschap! We zien hier onder meer de Grot van de Indiaan, waarna we terugkeren naar het hotel in Havana. Lunch is inbegrepen.

Do 23/4 12e dag - Havana
Vanmorgen stappen we in een oude koloniale paardenkoets voor een leuke verkenningstocht door het moderne deel van Havana. We eindigen de tocht in het bruisende Oud-Havana, waar we door de straatjes, over de pleintjes en langs de aristocratische herenhuizen van dit schitterende stadsgedeelte dwalen. Deze authentieke koloniale wijk is in 1982 door de UNESCO uitgeroepen tot cultureel erfgoed en bezit tal van prachtig gerestaureerde historische gebouwen. Hier lunchen we. We keren terug naar het hotel in een klassieke Amerikaanse auto. Het sociale leven speelt zich hier af op straat en u moet eigenlijk 's avonds even gaan flaneren op de levendige Malecón boulevard, ontmoetingsplek bij uitstek!

Vr 24/4 12e dag - Havana en Cojimar
We bezoeken vandaag het huis van Hemingway en gaan ook naar het vissersdorpje Cojimar, waar Hemingway zijn inspiratie vond voor het boek ‘The Old man and the Sea’ (De oude man en de zee) uit 1952. Lunch in een Hemingway restaurant en terug naar het hotel. Vrije avond in Havana.

Za 25/4 13e dag - Havana-Varadero
Transfer naar uw verlengingshotel, waar u naar keuze 4 of 7 nachten verblijft.Strand Varaderos
14e t/m 16e dag – Varadero Vrije dagen in de badplaats Varadero. Aankomst Schiphol Do 30/4

Ik ga proberen jullie op de hoogte te houden van onze reis. Niet met hele lappen tekst, we zijn tenslotte op vakantie!! Mocht je geen behoefte hebben aan onze reiservaringen laat het me weten dan haal ik je van de lijst :-)

Groetjes,
Marjon

• 07 April 2015 - 18:27

Cora:

Wat leuk, nu kunnen we jullie goed volgen :)
    Alvast een hele fijne reis en genieten maar

• 07 April 2015 - 18:35

Claire :

Hoi,

Ik heb nu wel de mail gekregen!
    Laat de site gewoon open staan op mijn telefoon.
    Xx

• 07 April 2015 - 18:41

Diana:

Leuk dat jullie nu al starten met het verslag. Veel plezier en we zien uit naar jullie reserveringen vanaf Cuba

• 08 April 2015 - 18:40

Paulette:

Owwww wat leuk!! Veel plezier met de voorbereidingen alvast! xxx

• 09 April 2015 - 07:02

Sonja:

Wens jullie een mooie reis en kijk uit naar de foto's.

• 09 April 2015 - 09:14

Marjan:

Vol programma zeg, heel interessant. Fijn dat jullie aan het eind nog lekker kunnen bijkomen.
    Goede reis en veel plezier !